CORNEILLE HAR UDFØRT
FIRMAETS NYTÅRSHILSEN 2009

Den hollandske billedkunstner Corneille hedder egentligt Guillaume van Beverloo. Han er født i 1922 i den belgiske by Liége, men flytter som 17-årig til Amsterdam, hvor han fire år senere bliver optaget på kunstakademiet. Her møder han landsmanden Karel Appel, og senere udgør de drivkraften i en eksperimentel gruppe i Holland og udgiver i tidsskriftet Reflex, der havde mange lighedspunkter med den danske Høst-gruppe og tidsskriftet Helhesten.

I 1948 udmønter samarbejdet sig også i den internationale Cobra-sammenslutning, som Corneille stifter sammen med bl.a. danske Asger Jorn på Café Nôtre Dame i Paris. Corneille forlader Cobra efter få år, men forbliver i Paris, hvorfra han har rejst til bl.a. Afrika og Sydamerika.

Inspireret af Paul Klees og Joan Mirós skildrede Corneilles fabulerende malerier oprindeligt frigjorte fantasivæsners leg med symboler og grafiske tegn, men fra midten af 1950'er vandt naturinspirerede abstraktioner frem. Siden 1970'erne har Corneille malet figurativt i en forenklet symbolik, hvori han i et dekorativt flademaleris varme farver skaber et epos om kvinder, fugle og blomster. Disse motiver forekommer også i hans grafik og træskulpturer.

Corneille lægger ikke skjul på, at netop kvinder spiller en stor rolle i hans liv: "De har været tråden, som knytter mig til jorden og til alt, som er smukt. For mig er kvinden et helt leksikon af form og farve, sensitivitet og varme - det mest perfekte væsen i verden", som han har formuleret det.

At dømme efter de mange malerier med kvindefigurer, de talrige tegninger og fotografier udført efter nøgenmodeller i atelieret og de afrikanske kvindeskulpturer, som han samler på, er Corneille betaget af kvindens sensuelle tiltrækningskraft. Hans modne værker er næsten uden undtagelse et bevis på denne fascination af kvinden, der optræder sammen med fuglen – Corneilles alter ego – samt en håndfuld arketypiske symboler, såsom katten, solen, slangen og træet.